Actueel

Lino Ivo van Leeuwen


‘de wereld van heden…’

29 oktober 2019

Soiree Intime t.g.v. de 50ste sterfdag van
Antony Kok in de LocHal Tilburg van 19:30-22:00 uur

M.m.v. emeritus hoogleraar Carel Blotkamp en Dichters Dansen Niet:
Serge van Duijnhoven (stem) en Edwin Berg (piano).
Op 29 oktober a.s. vindt de zevende soiree intime plaats georganiseerd door De Stijl@Tilburg in de LocHal in de Tilburgse spoorzone. Aanleiding is de 50ste sterfdag van Tilburgs meest prominente spoorzoon Antony Kok. Kok was medeoprichter van De Stijl, boezemvriend van Theo van Doesburg, mecenas, pianist en schrijver van klankgedichten en vele aforismen.
Eén daarvan: ‘DE WERELD VAN HEDEN RAAST DOOR IN DADA”S VOETSPOOR’ zal naar verwachting in 2020/21 in de Spoorzone op de luifel van gebouw 79 gerealiseerd worden als lichtend baken voor Tilburg en blijvende herinnering aan De Stijl.

Stijlkenner Carel Blotkamp, emeritus hoogleraar moderne kunst aan de VU en kunstenaar, zal in een lezing ‘De Stijl en Dada’ ingaan op de achtergronden van deze vernieuwende kunstbeweging.
Nadien is er een speciaal voor deze avond samengesteld concert ter ere van Kok door Dichters Dansen Niet. Met teksten van de Tilburgse stijlvader en muziek gebaseerd de smaak van destijds. Dichter Serge van Duijnhoven en pianist Edwin Berg vormen al vele jaren de kern van dit spraakmakende literaire gezelschap.

In 2017 was het exact 100 jaar geleden dat De Stijl, de internationaal zeer invloedrijke beweging en het tijdschrift werden opgericht. Niet veel mensen weten dat de incubatietijd van de Stijlbeweging in Tilburg ligt: hier ontmoette Theo van Doesburg, vanwege de Eerste Wereldoorlog gelegerd in de directe nabijheid van Tilburg, Antony Kok. Samen met hem en anderen broedde Van Doesburg te Tilburg zijn plannen uit voor een nieuwe wereld die door middel van de kunsten gestalte moest krijgen. In 1917 werd het tijdschrift De Stijl in Leiden officieel opgericht.

Wanneer?
Dinsdag 29 oktober 19:30 – 22:00 uur;
toegang gratis.
reserveren is wenselijk via ingrid@destijltilburg.nl

Waar?
LocHal, Burgemeester Brokxlaan 1000, 5041 SG Tilburg

‘ de wereld van heden…..’D e S t i j l @ T i l b u r g wordt mede mogelijk gemaakt door de gemeente Tilburg, Erfgoed Tilburg, de bibliotheek Midden-Brabant, CuPuDo, de provincie Noord-Brabant. Meer informatie is te vinden op www.destijltilburg.nl of telefonisch: 06 22 800 638 , Ingrid Luycks of 06 24 12 65 39, Tine van de Weyer, projectleiders DS@T.

———————————————————————————————————————————————————————–


(HER)BELEEF THE FUTURE IS FEMALE – PRESENTATIE FILMVERSLAG THE FUTURE IS FEMALE

Agendagegevens
expositie                                   filmvertoning The Future is Female, registratie/compilatie Nienke Eijsink
duur                                          2 t/m 15 november 2018
locatie                                       Bibliotheek Tilburg Centrum, Koningsplein 10, Tilburg
meer info                                 www.destijltilburg.nl en 06 22 800 638 (Ingrid Luycks)
openingstijden                       ma t/m vr 9.00-21.00, za 9.00-17oo; zo  13.00-17.00 uur, toegang gratis

Eind november 2017 organiseerde De Stijl@Tilburg een ‘diner culturel’ met vijf Vrouwen des Vaderlands, en Hanneke Groenteman als gespreksleider. Plaats van handeling was de toen net gerenoveerde Polygonale Loods in de Tilburgse Spoorzone waar het splinternieuwe restaurant EVE zich had gevestigd. Honderdvijftig gasten waren getuige van een bijzondere gebeurtenis. Aanleiding voor de bijeenkomst was de viering van 100 jaar De Stijl én 100 jaar Vrouwenkiesrecht.

U kunt hieronder de gecomprimeerde versie van het beeldverslag van deze avond, die plaatsvond onder de titel The Future is Female.

Achtergrond The Future is Female:
Het projectteam van DeStijl@Tilburg constateerde dat voor de internationale Stijlbeweging (waarvan oprichter Theo van Doesburg de eerste contouren in Tilburg schetste) met name de vernieuwingsgedachte een sleutelbegrip was. Op alle maatschappelijke fronten moest de nieuwe eeuw ánders, béter. Ondanks deze vernieuwingsgezindheid waren het 100 jaar geleden echter vooral mannen die binnen De Stijl de dienst uitmaakten.

Anno 2017 zijn de kaarten in de culturele wereld anders geschud: in 2017 telde Nederland op enig moment maar liefst 5 vrouwen die binnen hun vakgebied de eretitel Vrouw des Vaderlands kregen. Behalve een Denker des Vaderlands, Marli Huijer waren dat een dichter, Esther Naomi Perquin, de (Tilburgse) Mayke Nas, componist, theoloog Janneke Stegeman en Robin de Puy als fotograaf des vaderlands. Helaas moest de laatste verstek laten gaan, maar vonden wij een waardige vervanger in de persoon van Jessica van Geel die een boeiende bijdrage over Truus Schröder-Schräder hield, minnares van Gerrit Rietveld voor wie het beroemde Schröderhuis werd gebouwd. Van Geels boek, I love you Rietveld, is zojuist verschenen.

Parallel aan het jubileum van De Stijl viel in 2017 ook 100 jaar (passief) Vrouwenkiesrecht te vieren. Een doorbraak van jewelste was het toen in die nog jonge 20e eeuw ook de andere helft van Nederland een stem in het maatschappelijk bestel verwierf.

In Tilburg werd 100 jaar na dato de vernieuwingsgedachte van De Stijl én die van het Vrouwenkiesrecht met THE FUTURE IS FEMALE tegen het hedendaagse licht gehouden. Daarbij wisten de koplopers in de cultuurwereld van vandaag met hun inspirerende  optredens onder leiding van de éminence grise van de journalistiek Hanneke Groenteman het verleden met het hier en nu te verbinden.

Het gedicht van Ester Naomi Perquin dat ze speciaal voor deze avond schreef :

Coming of age

We kwamen thuis en niemand wist meer wie we waren. We hadden
benen gekregen. Borsten. Billen. We konden roken zonder
hoesten, schrikken zonder gillen. We waren eindelijk
volmaakt. Niemand kende onze naam.

Tot dat punt bestond de wereld voor andermans ogen. Nu knapten we
uit huwelijksbanden, vredesverdragen, de omhelzing van het
ouderlijk huis. We stonden op de middenstip,

het geluid van wat breekt schoot als een pijl door de hoge herhaling
van bogen, de kerk door, de straat op. We grepen de macht
die was ontglipt. We hadden tijd.

Niemand kende onze naam. We voelden ons heimelijk God,
verfden onze ogen, voelden ons vlees. En wat kwam
van ons vlees. Aan weerszijden bleef de verwachting
in leven: begrip, geduld, een mand vol vuile was
waarin we ons onopgemerkt bewogen.

Het werd tijd. We waren op de hoogte: straks kwam de duizeling
van ijle lucht. De eenzaamheid. Straks braken vorm en lijn.
Maar wij waren een ander en uit een ander keer je
niet meer terug. We schreven onze naam.
‘Wie boven is kan niet beneden zijn’.

Ester Naomi Perquin ( bij diner culturel Vijf Vrouwen des Vaderlands 3 november 2017)